شناخت تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه
نوشته شده توسط : ساحل

شناخت تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه
شناخت و آشنایی با تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه : کابرد شبکه و اینترنت در جامعه گسترش پیدا کرده و اکثرا از این خدمات پشتیبانی شبکه های کامپیوتری به نحوی استفاده می نمایند. اما شبکه چیست و چند نوع دارد؟ ابزار مورد نیاز راه اندازی یک شبکه چیست؟ تجهیزات اکتیو شبکه چیست؟ خدمات پسیو شبکه چیست

معرفی تجهیزات شبکه :
تجهیزات پسیو شبکه (غیر فعال) : عملکرد این تجهیزات بدون نیاز به توان الکتریکی برق صورت می گیرد. این تجهیزات عبارتند از : انواع کابل ،کانکتورها و اتصالات ، داکت یا کانال و انواع رک.
تجهیزات اکتیو شبکه (فعال): تجهیزاتی هستند که به جریان الکتریکی برق نیاز دارند. این تجهیزات عبارتند از: کارت شبکه (NIC)، سوییچ (transfer)، مسیریاب (Router)، دیوار آتش (Firewall)، مبدل فیبر نوری (Media Convertor)و پرینت سرور (Print server)
تجهیزات پسیو (غیر فعال)
تجهیزات پسیو شبکه شامل چه تجهیزاتی می شود؟

در این قسمت به معرفی و شناخت این تجهیزات میپردازیم:

کابل کواکسیال
در سال های گذشته از کابل های کواکسیال برای ایجاد شبکه استفاده می شد که از یک کابل کواکسیال بزرگ به عنوان ستون فقرات و کابل های کواکسیال کوتاه در فواصل ۵ / ۲ متر به منظور ایستگاههای کاری استفاده می گردید.

آشنایی با تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه
آشنایی با تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه

کابل های(Twisted Pair)
کابل Twisted Pair یکی از متداولترین کابل های استفاده شده در شبکه های مخابراتی و کامپیوتری است . از کابل های فوق ، علاوه بر شبکه های کامپیوتری در سیستم های تلفن نیز استفاده می گردد. شش نوع کابل شبکه متفاوت وجود داشته که می توان با توجه به نوع شبکه و اهداف مورد نظر از آن استفاده کرد. کابل CAT5 تاCAT7 ، CAT6 متداول ترین نوع کابل محسوب می شود.

پسیو شبکه
آشنایی با تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه

کابل فیبر نوری
یکی از وسایل و محیط های انتقال داده و اطلاعات در شبکه های کامپیوتری، فیبر نوری است. فیبر نوری را هنگامی استفاده می کنیم که نیاز به ارتباط بین مسافت های بیش از 100 متر و پهنای باند زیاد داریم.

آنتن وایرلس (بیسیم)
در مواردی که شبکه وایرلس دچار افت سیگنال و کاهش سرعت می شود، از آنتن وایرلس برای حل این مشکل استفاده می گردد.

پچ پنل
پچ پنل قطعه ای مستطیل شکل است که داخل رک قرار می گیرد و محل جمع آوری کابل ها می باشد.

پسیو شبکه چیست
آشنایی با تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه

رک شبکه
گاهی اوقات تعداد سوئیچ ها در شبکه زیاد شده و به فضایی برای مراقبت و نگه داری از آنها نیازداریم که به این فضا رک می گویند.رکها عموماً فلزی با درب شیشه ای هستند و صورت دیواری و ایستاده وجود دارد که بسته به نیاز شبکه در ابعاد مختلفی موجود می باشند. مثلاً برای شبکه های کوچک از رک 5یا 6 یونیت استفاده می شود.

شناخت تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه
شناخت تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه

تجهیزات اکتیو شبکه
کارت شبکه (community Interface Card)
کارت شبکه،از مهمترین عناصر سخت افزاری در زمان پیاده سازی یک شبکه است. هر کامپیوتر موجود در شبکه ( سرویس گیرندگان و سرویس دهندگان )، نیازمند استفاده از یک کارت شبکه بخصوص است. کارت شبکه، ارتباط بین کامپیوتر و محیط انتقال ( کابل مسی و یا فیبر نوری ) را فراهم میکند. اکثر مادربردهای جدیدی که از آنان در کامپیوترهای شخصی استفاده می شود ، دارای یک کارت شبکه می باشند.
هر کارت شبکه دارای یک آدرس فیزیکی (MAC) است. آدرس فوق یک عدد شش بایتی بوده که سه بایت اول آن مشخص کننده سازنده کارت شبکه و سه بایت دوم، شماره سریال کارت شبکه است
کارت های شبکه به دو دسته کابلی و وایرلس تقسیم می شوند که هرکدام مزایا و معایبی دارند. کارت شبکه های وایرلس به 2 گروه اینترنال و اکسترنال ( قابل حمل) تقسیم می شوند.

اکسس پوینت
در شبکه کابلی برای برقراری ارتباط بین کامپیوتر ها به یک سوئیچ شبکه نیاز داریم در شبکه های وایرلس نیز به یک سخت افزار برای برقراری ارتباط بین کامیوتر ها احتیاج داریم که به آن اکسس پوینت می گویند در واقع اکسس پوینت در شبکه های وایرلس همان کاری را انجام میدهد که سوئیچ در شبکه های کابلی بر عهده دارد.

تجهیزات پسیو و اکتیو
تجهیزات پسیو و اکتیو

سوئیچ شبکه
سوئیچ شبکه یکی از عناصر اصلی و مهم در شبکه های کامپیوتری است . با استفاده از سوئیچ ، چندین کاربر قادر به ارسال اطلاعات از طریق شبکه در یک لحظه خواهند بود. سرعت ارسال اطلاعات هر یک از کاربران بر سرعت دستیابی سایر کاربران شبکه تاثیر نخواهد گذاشت . سوئیچ همانند روتر که امکان ارتباط بین چندین شبکه را فراهم می نماید ، امکان ارتباط گره های متفاوت ( معمولا” کامپیوتر ) یک شبکه را مستقیما” با یکدیگر فراهم می نماید. شبکه ها و سوئیچ ها دارای انواع متفاوتی می باشند. سوئیچ هائی که برای هر یک از اتصالات موجود در یک شبکه داخلی استفاده می گردند ، سوئیچ های LAN نامیده می شوند. این نوع سوئیچ ها مجموعه ای از ارتباطات شبکه را بین صرفا” دو دستگاه که قصد ارتباط با یکدیگر را دارند ، در زمان مورد نظر ایجاد می نماید.

روتر
روتر یکی از دستگاه های شبکه ای مهم و حیاتی است که از آن در شبکه های LAN و WAN استفاده می شود . روترها تاکنون در مدل های متفاوت طراحی ، تولید و عرضه شده اند . یکی از دلایل مهم گسترش استفاده از روتر ، ضرورت اتصال یک شبکه به چندین شبکه دیگر ( اینترنت و یا سایر سایت ها ی از راه دور ) در عصر حاضر است . نام در نظر گرفته شده برای روترها ، متناسب با کاری است که آنان انجام می دهند

مودم
امروزه کاربران اینترنت به روش ها ی مختلفی به اینترنت متصل می شوند اما یکی از راه های ساده و پرکاربرد برای اتصال به اینترنت استفاده از مودم هایADSL می باشد .

پرینت سرور
تا به حال برای شما این اتفاق رخ داده که بخواهید بدون نیاز به کامپیوتر ، پرینتری را به اشتراک بگذارید تا کاربران از طریق شبکه به آن متصل شوند و پرینت های خود را ارسال نمایند؟
شما پرینتر خود را با کابل یو اس بی یا پارالل به پرینت سرور وصل می کنید واز سوی دیگر پرینت سرور را با یک کابل شبکه به سوئیچ شبکه متصل می کنید این کار باعث میشود که پرینت سرور IP بگیرد و در شبکه شناسایی شود و از این به بعد کاربران درخواست های پرینت خود را مستقیماً برای پرینتر میفرستن و دیگه نیازی به این نیست که یک کامپیوتر همیشه روشن باشه و یک پرینتر روی آن proportion شده باشه تا بقیه کاربران بتونند پرینت بفرستند

تفاوت passive و lively شبکه در چیست؟
خدمات پسیو شبکه شامل :

کابل کشی شبکه شامل نصب داکت و ترانک و نود های شبکه
نصب و راه اندازی سوئیچ ها و روتر ها
راه اندازی تلفن سانترال و خطوط فیبر نوری
کابل کشی و ترانکینگ جهت شبکه ، برق , برق اضطراری و تلفن
راه اندازی اتاق سرور و نصب تجهیزات
نصب و آرایش انواع رک های دیواری و ایستاده
ارائه تجیهزات شبکه اعم از روتر ، سوئیچ ، فایروال ، سرور ، رک
طراحی و راه اندازی شبکه های کامپیوتری ( LAN , guy , WAN)
طراحی و راه اندازی ارتباطات بین شبکه ای راه دور (wireless)
خدمات اکتیو شبکه
خدمات اکتیو شبکه شامل :

راه اندازی و پشتیبانی سرورهای مبتنی بر ویندوز و لینوکس
راه اندازی سرور و دامین ، فایل سرور، سرور پشتیبان، ایمیل داخلی
پیاده سازی پست الکترونیک سازمانی (e-mail)
پیاده سازی Virtualization جهت استفاده از منابع سخت افزار
راه اندازی سیستم مانیتورینگ و ترافیک شبکه
مجازی سازی و نرم افزار های كنترل پهنای باند اینترنت و شبكهطراحی و پیاده سازی بانكهای اطلاعاتی تحت شبكه (NAS-SAN)
ارائه راهکار های مجازی سازی VMware , Citrix





:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: